Ikoniseringen av en ikon

Trappholt

På väldigt kort tid har iPhone tagit marknadsandelar från gud och hela världen. En telefon med teknologi som en Ericsontelefon la bakom sig i början av 2000 talet. Hur kan det vara så att en produkt får en ikonstatus innan den ens nått sin fulla potential, innan den ens kom ut på markanden. Hur kan man göra kaffe sexigt? Nestlé har skapat sin ikon i Nespresso, snygga produkter inslagna i ett ”jag-kan-sälja-mitt-hus-för-en-maskin paket”.
Konceptet är direkt stulet från mobiltelefonernas värld, köp en maskin billigt och köp sedan pods av oss i all evighet-bara av oss!
Självklart så vet alla att utseendet betyder allt!
Och det är sant, om innehållet fungerar. Att iPhone inte är en telefon, utan en outbytbar älskarinna står utom allt tvivel, som man dessutom kan ringa med. Samma sak gäller Nespresso, om inte kaffet håller hela vägen, så faller ikonen. Detta är inga nya sanningar, men dom krävs att upprepas, och gå som ett mantra igenom Kakeldax-gruppens organisation, nu när byggandet av våra varumärken till ikoner, både inom och utanför våra gränser tagit fart. Utan kvalite’, service och stolthet från människorna bakom ikonen, faller den. Utan dom tre orden är ikonen bara en bild på ett papper. Att vara stolt över att jobba i en organisation är också att tro på sig själv, och att vilja bli bättre än man var dagen innan.
Så kanske skapandet av en ikon börjar långt innan skapandet av en ikon…

När jag som konfunderad förälder frågade min 5-årige son som kan läsa och skriva, varför han vänt vissa bokstäver om. Så fick jag till svar, -förstår du inte att allt måste hänga ihop annars funkar det inte!

Livet skall levas. Prova!

Fredrik Spjutet

kommentarer

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s