Vägen till en egen kakel katalog….

I Augusti 2009 bestämde vi oss för att skapa ett nytt, spännande, inspirerande, gemensamt sortiment inom och i . Sedan dess har vi arbetat målmedvetet med att välja fabriker allt ifrån Italien, Holland, Spanien till Fjärran Östern. Kvalitet, design och leveranssäkerhet har varit några av de nyckelord som väglett det team som plockat fram vårt nya sortiment. Kärntruppen har besått av Anders och Tony som sålt byggkeramik till både proffs, slutanvändare och återförsäljare under många år, Pia med en känsla för form, design och inredning, Kjell som gjort affärsmässiga värderingar, och många många fler. Vi har valt bland drygt 50 fabriker världen över, och tillslut fastnade vi för ca: 20 fabriker. Vissa som bidrar med större antal artiklar, och andra som bidrar med mycket speciella produkter. Efter det började arbete med att bygga upp ett artikelregister, katalogisera sortimentet, samt att göra de första skisserna till hur sortimentet skall presenteras. September, oktober, november och december har handlat om att förberedelser och grundarbete för att kunna sätta en katalog. Parallellt löpte arbetet med att samla ihop ett bildmaterial som kan presentera sortimentet på ett inspirierande sätt, och att börja sammanfoga data, bild och budskap i ett första utkast till katalogen. Många timmars arbete fram bildskärmar, och många koppar kaffe har redan avverkats. Förändringar, justeringar och korrekturarbete är också en mycket viktig fas som just nu pågår inför slutkorrektur som påbörjas inom någon vecka. Att trycka en katalog i ca: 100.000 exemplar, är alltså ett projekt som tar ca: 6-7 månader, men då är det också många medarbetare som arbetat mer eller mindre heltid i projektet under denna tid. Parallellt med detta handlar det om att få fram ytor där man kan se sortimentet i ”verkligheten”. Miljöer skall kaklas i butiker, pannåer skall produceras för återförsäljare. Båda dessa aktiviteter är nu i full gång. Vår målsättning att att släppa katalogen i digital form, så att man kan sitta hemma och både inspireras och hitta just det material som skulle vara ”perfekt” just för den lösning man själv söker. Sedan kan man gå in antingen hos en av våra egna butiker, eller hos en av våra återförsäljare och se och känna på keramiken (om det inte är riktiga specialare som vi tar som som ett rent beställningssortiment). I KakeldaxGruppens egna butiker gör vi nu en stor investering där vi bygger upp gemensamma miljöer, så att du som kund kan se samma sortiment oavsett om du befinner dig i Malmö, Kristianstad, Kalmar, Örebro eller i Stockholm. Dessa miljöer kommer också att presenteras digitalt på Internet, och sedan kan du gå in i en butik och se just den miljön i verkligheten, känna på plattorna, och få en bekräftelse av din första känsla. När katalogen kommer ut ur tryckpressarna? Någonstans kring V9-V11.  Fram tills dess är det mycket som återstår. En sak att att lägga grunden till att nå ut till hela Svenska folket, med budskapet att vi satsar på att bli ett självklart val när man funderar på kakel och klinker. Ett steg i detta är ett samarbete med TV4 och hemmakanalen.se som nu börjar ta form. / Red.

kommentarer

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s