Upplysningstiden 2.0 är här.

Helt plötsligt kommer spökena från förr tillbaka och slår en höger rakt i ansiktet. Vet inte var dom kom ifrån, vem som skapade dom,  Metron i Paris är full av dom, ett otal kök runt om i landet har dom. Men vi har aldrig sålt så mycket av dom som nu. Dessa vita, blanka, rektangulära, fasade och skitjobbiga-att-foga-snyggt plattor. Men nu börjar biseladoplattan söka sig tillbaka in i våra badrum, även i matvaruaffärer och restauranger letar dom sig in. Varför? Det är inte så att någon myndighet har gått ut med starka rekommendationer i ämnet, och ändå bara sker det?

Kan vi skylla detta på internet? Delvis, då många hus från förra seklets början som är i behov av renovering idag är våldtagna någon gång på 80-talet. Och dagens ”renoverare” har ett verktyg som inte fanns då; det stora hemska nätet. -Kör igång Safari, skriv in jugendstil eller nyrenässans och titta på alla bilder, där finner du det du söker. Magi! Självklart spelar ett annat hemskt media in också, det är televisionen. Ett verktyg där mer eller mindre galna inredare får löpa bärsärkargång med sina mer eller mindre hysteriska skapelser.

Upplysningstiden 2.0 är här(idag heter han inte Voltaire, utan Timell). Upplysningen som har nått allmänheten ställer högre krav på oss som säljer, vi måste också skaffa oss kunskap i ämnet. En upplyst säljare som förstår kundens behov och resonemang vinner alltid! Kanske inte i alla stunder, men i det långa loppet. Och bara en idiot säger nej till kunskap som utvecklar sig själv och företaget. Du kan ha tusen olika produkter på lager, men om du inte vet när och hur du ska använda dom så är produkterna värdelösa. Det vi måste ha i åtanke är, trots att vi säljer nya produkter så ska dom ofta bankas upp i äldre byggnader med en historia, den historien måste vi få kunden att lyssna på. Får man inte bryta och göra nytt? Absolut, men för att slå den där fantastiska volleyn måste man behärska grundslagen, eller hur? Och vårt ansvar slutar inte med det rätta kaklet, utan det ska läsas tidningen på rätt toalettstol också. Det är viktigt med utmaningar, utmana dig själv.

Fredrik

kommentarer

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s