Lita inte på företag som sätter kunderna först.

”Våra kunder är vår högsta prioritet,” är ett mantra som kommuniceras av många företag i dessa dagar. ”Vi sätter våra kunder först,” är yttrat av så många VD: ar att man tappat räkningen. Men det finns ett problem med att sätta kunden först. Det innebär att anställda kommer tidigast på andra plats.

Kunderna får aldrig prioriteras … människor ska prioriteras. Några av dessa människor köper av oss, några av dessa människor arbetar för oss, det är bara en beteendevetenskaplig skillnad. De är alla människor och alla affärsbeslut ska göras med hänsyn till påverkan på människor som är på den mottagande änden av våra beslut. Dela befolkningen i olika kategorier – anställda och kunder – och med olika standarder och riktlinjer för varje är inget annat än rasism. Att behandla en grupp bättre än ett annat enbart på grund av vem de är, är något som Martin Luther King Jr stred mot decennier sedan

.

Jag har en dröm! Jag har en dröm att en dag, kunder och anställda kommer båda att behandlas lika och behandlas väl. Inte på grund av vad de gör eller hur de uppfattas men eftersom de båda är människor. Kunder och anställda båda blöder rött. Kunder och anställda blir båda glada och sårade. Kunder och anställda både behöver känna sig uppskattade för det arbete de utövar och dom pengar dom investerar.

Detta är den nya medborgarrättsrörelsen. Människor är prioritet.

P.S. För dem som tycker siffror kommer före folk, oavsett om de är kunder eller anställda, hoppas jag att du aldrig behöver köra ditt barn till ett sjukhus som drivs av någon som håller med dig.

Simon Sinek

 

Det här inlägget har jag fritt översatt från engelska, och alla vet att klimatet på den amerikanska arbetsmarknaden är lite tuffare än i Sverige, men det faktum att om personalen trivs, så trivs kunderna stämmer. Det är lätt att tappa den insikten när man sitter och tittar på sista kvartalsrapporten. Jag har lagt in en länk till Simons blogg om ni vill följa tråden på ovanstående inlägg.

Start with why.

Jerry Sanders (CEO för AMD 1968-2002) sa ”People first, products and profit will follow”. Något att fundera över, både som anställd och kund, för vi är alla båda.

Fredrik

kommentarer

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s