Sätt en etikett på oss.

En bild säger mer än tusen ord, men neocortex i vår hjärna vill få bildern analyserade och logiskt förklarade, då skapade man det skrivna ordet. Det skrivna ordet är oftast bättre på att ge konkret information. Sedan kom någon på att det går att förena dom två, och då uppfanns skvallertidningarna…

Den utmaningen vi hade när en ”konstutställning” med keramik skapades i Malmö, var att komplettera keramiken och inte tråka ut den med information. Det tog tre misslyckade försök innan vi var överens om en linje som inte bara var tilltalande och informativ, utan också var enkel för alla i butiken att förstå och reproducera. Etiketten skrevs ut på en vanlig skrivare, klistrades upp på en bit kartong och fästes med fästkuddar för att komma ut från plattan, och på så sätt fick etiketten ett svävande intryck. Vi adderade lite personliga åsikter om plattan för att förstärka och förklara hur plattan ska användas. En QR-kod som tar besökaren till plattans hemsida ger ytterligare information om så önskas.

På miljöerna ute i butiken dammade vi av ett gammalt koncept med att hänga lappar som man lätt kan ta med sig. Där fick vi skala av text, och hålla oss mer till traditionell information som namn, pris och storlek.

Då det har gjorts en del rackartyg(gammalt ord) i utställningen som att lacka blandare i svart som inte är det i verkligheten måste informeras om, men det kan också göras lite roligare med lite inspiration från AC/DC.

Att förmedla att vi kan vår arkitekthistoria i Malmöområdet är svårt utan att prata med kunderna, ett sätt är att sätta upp skyltar med lite stulen text från Wikipedia blandat med vad vi erbjuder för material som passar i den stilen som gällde vid den epoken. Återigen fungerar lite kartong bra.

Prislapparna till blandarna på den svarta väggen kompletterades också med en QR-kod för att göra etiketten så liten och enkel som möjligt, utan att ta fokus från estetiken från väggen.

Dra er inte för att lägga in personliga rekommendationer på etiketterna, det ger både säljare och kund en trygghet och kanske en ny vinkel om man kört fast. Tänk bara på att det skrivna ordet ger en viss auktoritet över vad en säljare säger. Står det t.ex. att mörkblå strumpor inte fungerar till svart kostym, är det svårt för en säljare att övertyga kunden om det motsatta, trots att det handlar om tycke och smak.

Någon skrev på 1000-talet; pennan är starkare än svärdet.

Fredrik

kommentarer

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s